سئو و بهینه سازی سایت

سئو سایت چگونه انجام می شود؟ [راهنمای جامع برای مبتدیان]

سئو سایت چگونه انجام می شود؟ راهنمای ویژه عملی مبتدیان

قبل از شروع مقاله سئو سایت چگونه انجام می شود؟ توجه شما را به یک آمار حیرت انگیز جلب می کنم! آیا می دانستید حدود 64 درصد از ترافیک وب سایت از نتایج جستجوی گوگل و سئو می آید؟ و فقط حدود 10 درصد از ترافیک از سوی شبکه های اجتماعی است؟ با این آمار شما می توانید مطمئن باشید که برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال، حتما باید بر روی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) تسلط داشته باشید.

در ادامه یک راهنمای جامع سئو سایت برای شما آماده کرده ایم که در ابتدا شما را با مفهوم بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو آشنا می کند و سپس توضیح می دهیم که چگونه سئو سایت خود را انجام دهید تا بتوانید ترافیک ارگانیک بیشتری بدست بیاورید. پس در ادامه همراه ما باشید و با نظراتتان باعث دلگرمی ما شوید تا آموزش های بیشتری برای شما تهیه کنیم.

سئو چیست؟

برای درک اینکه سئو چه چیزی هست و چه چیزی نیست!  لازم است بدانید که موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و … چگونه کار می کنند؟ آنها چگونه رتبه بندی های وب سایت ها را انجام می دهند؟ و چگونه بر اساس جملات جستجو شده توسط کاربران در نتایج مرتبط ظاهر می شوند؟  زمانی که شما یک وب سایت راه اندازی می کنید، ربات های موتورهای جستجو(Robots)  که اصطلاحا به آنها خزنده (Crawler) گفته می شود وب سایت شما را می خزند تا اطلاعات و محتواهایی که در آن وجود دارد را درک کنند.  سپس بر اساس داده های بدست آمده آنها را نمایه یا فهرست بندی (Index) می کنند تا در نتایج جستجوی مرتبط ظاهر شوند.

خزنده های موتورهای جستجو، اکنون قادر به درک هر نوع محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید، هستند. 

سئو و بهینه سازی سایت به فرآیند بهتر کردن وب سایت شما برای موتورهای جستجو اشاره دارد و موتورهای جستجو بر اساس الگوریتم هایی که آنها را کنترل می کنند، ارزش محتواهای شما، اعتبارات وب سایت و  ارتباط وب سایت شما با سایرین را مورد ارزیابی قرار می دهند و بر اساس این نتایج وب سایت شما در نتایج جستجو ظاهر می شود.

فرآیند سئو و بهینه سازی سایت فعالیتی کلی نیست که یکبار صفحه اصلی سایت را بهینه سازی کنید و تمام! بلکه در سئو شما باید تک به تک صفحات را بهینه سازی کنید. 

چرا سئو مهم است؟

فرض کنید برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره یک محصول یا مشکلی بدست بیاورید به گوگل می روید و جستجو می کنید “بهترین ابزار برای برش سنگ” شما بلافاصله بعد از تایپ این لیستی از نتایج را دریافت می کنید.

بر روی کدام یکی از نتایج کلیک می کنید؟ طبیعتا نتایج ابتدایی یا اگر خوشبینانه صحبت کنیم تا نتیجه دهم صفحه اول گوگل! آیا تابحال به صفحات سوم و پنجم گوگل رفته اید؟ شاید نرفته اید و اگر رفته اید خیلی کم این اتفاق افتاده است و شاید اصلا نتایج نامرتبط را در صفحات بالاتر مشاهده کرده اید.

این مثال نشان می دهد که چرا سئو و بهینه سازی یک وب سایت بسیار مهم است. در واقع هدف اصلی سئو سایت این است که شما در صفحات ابتدایی یا شاید بهتر از آن در نتایج ابتدایی صفحه اول گوگل باشید که مشتریان آنرا جستجو می کنند و می توانید ترافیک خود را به صورت کاملا ارگانیک افزایش دهید.

چگونه سئو سایت را انجام دهیم؟

توضیحات بالا برای افرادی که برای اولین بار است با سئو و بهینه سازی سایت آشنا می شوند لازم بود و اگر مبتدی هستید و اطلاعاتی درباره سئو ندارید پیشنهاد می کنیم به دسته بندی مقالات سئو و بهینه سازی وب سایت ما  مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری درباره سئو به دست بیاورید. تمامی مقالات روزانه منتشر می شوند و مقالات قدیمی به مرور آپدیت خواهند شد. پس نگران بروز بودن اطلاعات نباشید. بریم سراغ اصل مطلب!

1.تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی در سئو و افزایش ترافیک وب سایت شما دارند. کلمات کلیدی موضوع اصلی مقاله شما را نشان می دهد و اهمیت این موضوع زمانی دو چندان می شود که بسیاری از کاربران با جستجوی آن کلمه کلیدی یا موضوع مشابه آن مقاله یا صفحات سایت شما در گوگل پیدا می کنند. کلمه کلیدی دقیقا همان چیزی است که افراد در هنگام جستجو در گوگل وارد می کنند.

با این تفاسیر باید اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی که برای سئو و بهینه سازی سایت انتخاب می کنید دقیقا با هدف جستجوی مخاطبین هدفتان مطابقت داشته باشد. کلمات کلیدی به دو دسته: “کوتاه و بلند” تقسیم می شوند که در یک مقاله ی دیگری به تفصیل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

اما در این مقاله لازم است بدانید که کلمات کلیدی کوتاه تر حجم جستجوی بالاتری دارند و این به این معناست که رقابت و ربته بندی آنها ممکن است سخت تر باشد و اغلب کلمات کلیدی عمومی هستند، از طرفی کلمات کلیدی بلند حجم جستجوی کمتری دارند که در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه بسیار خاص و تخصصی  تر هستند.

پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتوانید شاهد نتایج خوبی باشید، ترکیبی عمل کنید. به این معنی که از هر دو گروه کلمات کلیدی(کوتاه و بلند) استفاده کنید تا بتوانید مخاطبان هدف خود را دقیق تر جذب کنید.

در کنار انتخاب صحیح کلمات کلیدی باید به دو مورد توجه کنید: 1. حجم جستجو  2. میزان سختی

  1. حجم جستجو: نشان می دهد که افراد چقدر این کلمه کلیدی را جستجو می کنند. حجم جستجوی بالاتر به این معنی است که افراد علاقه ی بیشتری به این موضوع دارند.
  2. میزان سختی: نشان می دهد که اگر بخواهید بر روی این کلمه کلیدی زمان و انرژی بگذارید چقدر تلاش لازم است تا به میدان رقابت وارد شوید.

کلمات کلیدی در سئو بسیار مهم و تاثیر گذار هستند اما همه چیز نیستند! برای افزایش ترافیک باید بر روی سایر جنبه های سئو نیز تمرکز کنید.

2. برای سئو سایت کلمات کلیدی را در صفحات خود بگنجانید!

هر صفحه یا پست دارای کلمات کلیدی متفاوتی است که با محتوای شما مرتبط است. فرض کنید برای خرید کوشی موبایل، شما در گوگل جستجو می کنید: “خرید موبایل سامسونگ مدل A50” گوگل در کسری از ثانیه صفحاتی که با این کلمه کلیدی سئو و بهینه سازی شده اند را برای شما به نمایش در می آورد و شما براحتی می توانید یکی از لینک های نمایش داده شده را انتخاب کنید و محصول مورد نظر خود را از سایتی که انتخاب کرده اید خرید کنید. اینکه چگونه می توانیم کلمات کلیدی را پیدا کنیم در مقالات بعدی به تفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

در حالت ایده آل، کلمات کلیدی شما باید در موارد زیر وجود داشته باشند:

  • عنوان پست (Post Title)
  • آدرس هر صفحه (URL)
  • پارگراف اول و آخر پست
  • در طول متن به صورت جای گذاری صحیح
  • برچسب های تصاویر (Alt Tag)

اما اینکه ترتیب کلمات کلیدی در مقالات به چه صورت باشد و چه تناسب و قالبی باید برای آن در نظر گرفته شود را در مقالات آتی به صورت کامل برای شما بیان خواهیم کرد. لطفا در ادامه مقاله همراه ما باشید…

3.ساختار پیوندهای (URL) سایت را بهینه کنید

پیوندها یا URL ها در واقع آدرس های اینترنتی هستند که هنگام دسترسی به یک سایت از آن طریق می توانید صفحه مورد نظر را مشاهده کنید و کلیه اطلاعات هر صفحه بر روی این URL ها بارگزاری می شود. پیوندهای ثابت و یکتا همان پیوندهایی هستند که شما برای هر صفحه به طور مجزا یک آدرسی را انتخاب می کنید تا کاربران و موتورهای جستجو بتوانند آنها را بخاطر بسپارند و در مراجعات بعد براحتی از آن صفحه مورد نظر را مشاهده کنند.

پیوندهای ثابت و یکتا نباید خیلی طولانی باشند و در عین حال به سادگی توضیح دهند که صفحه ای که شما در آن قرار دارید برای چه چیزی است؟ و موضوعش دقیقا از طریق لینک قابل تشخیص باشد. این موضوع برای دو گروه مهم است: کاربران(انسان ها) و خزنده ها (ربات های گوگل)

اگر کاربران براحتی بتوانند URL های شما را بخاطر بسپارند، باعث می شود به صورت مستقیم وارد صفحه مورد نظرشان بشوند و این ورود مستقیم به مطالب یا صفحات خاص در سایت به گوگل می فهماند که این صفحه دارای ارزش و اعتبار بالایی است که می بایست به آن توجه بیشتری شود. چون کاربران توانسته اند براحتی با آن ارتباط برقرار کنند.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، ربات های موتورهای جستجو، تمام صفحات سایت شما را بررسی می کنند تا به طور کامل درک کنند که موضوع محتواهای شما چیست و چگونه آنها را ایندکس کنند. یکی از مهمترین المان هایی که باید می شود ربات های گوگل ارتباط خوبی با آن برقرار کنند و امتیاز خوبی نیز برای شما در پی خواهد داشت ، استفاده از کلمات کلیدی در URL است. ربات های گوگل از این طریق متوجه خواهند شد که صفحه ای که در حال حاضر ربات های گوگل در آن قرار دارند با کلمه کلیدی یکسانی در نظر گرفته شده است.

با تغییر ساختار پیوندهای خود می توانید به مردم و ربات های گوگل نشان دهید که الان کجا هستند و به چه چیزی دسترسی دارند و به درک محتوای کلی صفحه کمک کنید. این سلسله مراتب باعث روشن شدن مسیر شده و به سئوی شما کمک بسزایی می کند. از طرفی ساخار پیوندهای ثابت (URL) باید به صورت صحیح نام گذاری شوند که در ادامه با یک مثال به طور واضح توضیحات لازم را بیان می کنیم.

فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی کتاب هستید: 

  • آدرس صفحه اصلی شما می تواند: www.book.com باشد.
  • آدرس فروشگاه شما که تمامی کتاب های شما بدون دسته بندی در آن قرار دارند می تواند www.book.com/shop باشد.
  • آدرس یک دسته بندی خاص می تواند: www.book.com/health باشد.
  • آدرس یک کتاب خاص در دسته بندی خاص می تواند: www.book.com/health/what-is-helath-book باشد.

توصیه ها:

  • سعی کنید در پیوندهای ثابت از اعداد استفاده نکنید.
  • استفاده از کاراکترهای خاص باعث طولانی شدن URL و درک دشوار برای کاربران و موتورهای جستجو می شود.
  • تا جایی که امکان دارد URL ها را ساده کنید و در اوج سادگی منظور را به مخاطبین برسانید.
  • از آنجایی که هر لینکی توسط گوگل خوانده و ایندکس می شود، بنابراین سعی کنید لینک ها (صفحاتی) را ایجاد کنید که بعد از مدتها قصد نداشته باشید آنها را حذف کنید. حذف کردن صفحات سایت باعث از دست رفتن اعتبار آن صفحه یا URL می شود که برای سئو سایت شما امتیاز منفی در پی خواهد داشت.

4. برای سئو سایت لینکسازی داخلی انجام دهید!

اگر محتوایی که الان قصد دارید بنویسید با محتوایی که قبلا بر روی سایت خود منتشر کرده اید ارتباط دارد، با لینک دادن از این مقاله به مقاله ی قبلی آنها را بهم مرتبط کنید. این امر به کاربران و گوگل کمک می کند تا موضوعات مرتبط را دنبال کنند و درک درستی از موضوعات وب سایت شما داشته باشند و از طرفی باعث افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت می شود، چرا که با اینکار شما کاربران را در سایر صفحات وب سایت نیز می برید و نرخ درگیری آنها با وب سایت شما بیشتر خواهد شد. در ضمن با این کار یکی از فاکتورهای مهم گوگل به نام لینکسازی داخلی را به درستی انجام می دهید که امتیاز آنرا دریافت خواهید کرد.

5.محتوای واقعی برای کاربران تولید کنید، نه صرفا برای موتورهای جستجو!

شما بعنوان یک مدیر سایت یا وبمستر همیشه باید به این فکر کنید که چگونه می توانید مخاطبان هدفمند را جذب کنید؟! یکی از این راه ها، تولید محتوای اصولی و به درد بخورد برای کاربران است. شما باید محتوای واقعی و بدون اسپم کلمات کلیدی را برای کمک به کاربران بنویسید تا آنها با برند شما، خدمات یا محصولاتتان آشنا شوند و براساس محتواهای تولید شده از شما خرید کنند یا استفاده از محصولاتتان را یاد بگیرند.

تولید محتوا علاوه بر جذب ترافیک بالا به رشد کسب و کار شما و دیده شدن آن در بین مخاطبین هدف کمک بسزایی می کند و شما میتوانید در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه نرخ سودآوری  و بازگشت سرمایه (ROI) خوبی داشته باشید.

6. بهینه سازی تصاویر

استفاده از المان های بصری مانند (تصویر، ویدیو، صدا و …) علاوه بر بالا رفتن جذابیت محتوا، باعث درک بهتر نیز برای کاربران می شود. از آنجایی که تصاویر برای کاربران بسیار مفید هستند برای سئو و گوگل نیز حائز اهمیت هستند. بر اساس آخرین مستندات موجود در سایت گوگل، روبات های گوگل معروف به خزنده ها نمی توانند تصاویر را ذخیره کنند اما آنها به روشی دیگر متوجه وجود یک المان بصری در محتوا می شوند که آن هم تگ”ALT” است. یا به عبارت وردپرسی “متن جایگزین”.

استفاده از کلمه کلیدی در ALT به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک کنند که تصویر موجود در سایت شما با کدام یک از صفحات و محتواها مرتبط است و این باعث می شود که با همان کلمه کلیدی تصویر شما نیز در گوگل ایندکس شده و در نتایج جستجوی تصویر ظاهر شده و به کاربران نمایش داده شود.

توصیه ها:

  • سعی کنید از تصاویری که در سایر سایت ها بارها استفاده شده اند، استفاده نکنید.
  • تصاویر دارای تگ تبلیغاتی را برای محتواهای خود استفاده نکنید.
  • تصاویر را با یک سایز استاندارد منتشر کنید.
  • متن جایگزین، عنوان و توضیحات تصویر را بخوبی یادداشت کنید.
  • قبل از انتشار تصاویر آنها را از نظر سایز و حجم در فتوشاپ بهینه سازی کنید.
  • [این لیست مرتبا بروزرسانی می شود]

7. سرعت بارگزاری وب سایت

سرعت بارگزاری وب سایت برای رتبه بندی وب سایت شما فوق العاده مهم است و از سال 2018 به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی از طرف گوگل اعلام شد. یک وب سایت با بارگزاری سریع یک تجربه ایده آل را تضمین می کند. اگر بارگزاری سایت بیش از حد طول بکشد و باعث شود کاربران برای دیدن سایت شما در منتظر بمانند، امتیازات منفی برای سایت شما در پی خواهد داشت. و طبیعتا نرخ پرش شما نیز بالاتر خواهد رفت.

8.نسخه موبایل (ریسپانسیو) سایت خود را فراموش نکنید

سئو سایت فقط برای وب سایت ها نیست! از آنجایی که این روزها مردم به طور فزاینده ای از تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند، بهینه سازی وب سایت برای دستگاه های هوشمند ضروری است. در غیراینصورت نرخ پرش بالایی خواهید داشت. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم “هیچ کس دوست ندارد در وب سایتی بماند که برای تلفن های همراه بهینه سازی نشده است.”

بعنوان مثال: قالب بندی نادرست می تواند آزاردهنده باشد،قرار نگرفتن سطر و ستون ها و المان در جای صحیح، دکمه هایی که کار نمی کنند یا مجبور به اسکرول به کنار صفحه ها هستید تا بتوانید صفحه را به صورت کامل در موبایل یا تبلت مشاهده کنید.

اگر با رعایت همین نکته بتوانید تجربه کاربری وب سایت خود را بهبود ببخشید شاهد رشد فوق العاده ی حضور کاربران در سایت تان می شوید. اصطلاحا Time on Site شما رشد فزاینده ای خواهد داشت.

9. سئو فنی

هر آنچه که باعث بهبود وضعیت سایت و سئوی سایت شما می شود “سئوی فنی” نام دارد. اگر لینک ها، واکنشگرا بودن وب سایت، بهم ریختگی قالب محتواها و … را در نظر بگیرید هر کدام از اینها می تواند مشکلات سئو فنی باشد که می بایست برطرف گردد. در اینجا قصد نداریم درباره سئو فنی یا تکنیکال صحبت کنیم ترجیح می دهیم در مقالات آتی به تفصیل در این باره صحبت کنیم.

10.برای سئو سایت باید صفحات و محتوای خود را مرتبا بروزرسانی کنید

از آنجایی که قوانین و الگوریتم های گوگل مرتبا در حال تغییر هستند به ناچار شما نیز بعنوان یک وبمستر می بایست همگام با گوگل تغییر کنید. شما در کنار تقویم محتوا می بایست یک تقویم بروزرسانی نیز داشته باشید. تقویم بروزرسانی به شما کمک می کند در زمان های مناسب به بررسی وضعیت محتواهای منتشر شده بپردازید و با توجه به اطلاعات جدید منتشر شده آنها را بروزرسانی کنید.

اگر در وب سایت خود صفحات قدیمی دارید می بایست آنها را ارزیابی کنید تا متوجه شوید به نحو احسن بهینه سازی شده اند یا خیر؟ اگر محتواهای شما دست نخورده باقی بماند ممکن است در آینده تاثیری در سئو و رتبه شما در گوگل نداشته باشد. هدف از تولید محتوا صرفا یکبار برای همیشه نیست. بلکه محتوا تولید می کنیم تا در ادامه بتوانیم به استناد آن دانسته های خود را افزایش دهیم پس چه بهتر که به محتواها رسیدگی شود و بارها و بارها بروزرسانی شوند.

جمع بندی مقاله سئو سایت

سئو سایت فعالیتی مستمر است. با گذشت زمان و کسب تجربیات بیشتر متوجه خواهید شد که اطلاعاتی که در این مقاله مطالعه کرده اید صرفا برای آغاز یک مسیری پر و پیچ خم بوده است و انتظار می رود که روز بروز حرفه ای تر شوید. انتشار مداوم پست در سایت کیی از مهمترین راه ها برای بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو است. اگر قصد دارید برای محتوایی که نوشته اید تبلیغ کنید تا بازخورد بیشتری دریافت کنید پیشنهاد می کنیم از روش های زیر استفاده کنید:

  • قرار دادن لینک محتوا در شبکه های اجتماعی
  • ارسال محتوا از طریق خبرنامه الکترونیکی
  • تبلیغات پولی (PPC)

اگر نیاز به مشاوره سئو سایت دارید، همین الان با ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *